چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 1 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۳۷:۲۸

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی:
سال آینده نگاه ویژه به طرح‌های کلان ملی حوزه دریاخواهیم داشت

باشگاه خبری فراساحل: دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در سال 95 برنامه‌ریزی بر روی طرح‌های کلان ملی در حوزه دریا و دریانوردی است که با بودجه ستاد طرح‌های کلان ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی خواهد شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، دکتر سیف اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با توجه به نقش بی‌بدیل توسعه علم و فناوری در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر لزوم افزایش فعالیت‌های علمی و فناورانه کشور و به دنبال آن بر افزایش تخصیص منابع مالی در حوزه دریا تأکید دارد و از سویی با تمرکز بر روی طرح‌های کلان ملی در سال 95 راهی نو باز می‌کند. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی گفت: حوزه دریا حوزه بسیار گسترده‌ای است و با توجه به هزینه‌های بالایی که دارد، ستاد مکاتباتی در خصوص شناسایی طرح‌های کلان دریایی که متولی خاصی ندارند، صورت داده است و معتقدیم این طرح‌های کلان ملی می‌توانند پیشران توسعه اقتصادی کشور باشند.


سیف با اشاره به طرح‌های کلان ملی که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز طرح‌های کلان ملی بررسی می‌شود، تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در طرح‌های کلان ملی اقیانوس‌پیمای خلیج فارس، زیردریایی توریستی، سامانه سیستم رانش هیبریدی و قایق پرنده با قابلیت شناور و پرواز و همچنین پرورش ماهی در قفس ورود پیدا کرده است تا با حمایت از این طرح‌ها راه را برای توسعه کشور هموار کند. وی اظهار کرد: طراحی، برنامه‌ریزی و ساماندهی طرح‌های کلان ملی به عنوان یکی از محورهای اساسی فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در بخش‌های مختلف، زمینه‌ساز تحرک درازمدت و پیشرفت و توسعه پایدار علم و فناوری در کشور خواهد بود و با هدف رفع نیازهای داخل کشور و حضور در رقابت‌های جهانی و ایجاد هم‌افزایی علم و ثروت از طریق کسب مهارت‌های انسانی، سازماندهی و تقسیم کار ملی و طراحی و تدوین از طریق اجرای طرح‌های ملی و هم افزایی سرمایه‌های انسانی، مالی و سایر امکانات کشور در عرصه‌های مختلف انجام می‌شود.


دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی گفت: اجرای طرح‌های کلان ملی این امکان را به کشور، سازمان‌های درگیر در امور علم، فناوری و نوآوری بخش‌های اقتصادی می‌دهد که در راستای نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند چشم‌انداز 1404 با تعریف و تبیین موضوعات کلیدی و راهبردی به کسب مهارت‌های انسانی، تولید علم، اشاعه و گسترش دانش و چگونگی تجاری‌سازی و تحقق فرایند نوآوری در بخش‌های ساخت، تولید و خدمات به عنوان همگرایی بین بخش علمی و صنعتی و بهره‌گیری از دانش ملی برای تبدیل آن به ثروت را فراهم آورد. سیف با اشاره به ایجاد همگرایی و تزریق منابع مالی از سوی طرح‌های کلان ملی عنوان کرد: بر اساس نظر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، طرح علمی کلان، طرحی است که از نظر اهمیت، حیطه کار و پیچیدگی در حدی است که یک تلاش مشارکتی و هماهنگ بین عناصر و بازیگران مختلف را نیاز دارد و همچنین نیازمند منابع مالی، تجهیزات، تسهیلات، نیروی انسانی و پشتیبانی ویژه‌ای جهت انجام خواهد بود.


وی افزود:‌ انتخاب طرح‌های کلان پژوهش و فناوری و ایجاد همگرایی بین فعالیت‌های علمی و فناورانه کشور با تزریق منابع مالی بصورت هدفمند، یکی از رهیافت‌هایی است که توسط بسیاری از کشورها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، حوزه دریا حوزه بسیار گسترده‌ای است و با هزینه‌های بالایی که دارد، ستاد مکاتباتی در خصوص شناسایی طرح‌های کلان دریایی که متولی خاصی ندارند، صورت داده است و معتقدیم این طرح‌های کلان ملی می‌توانند پیشران توسعه اقتصادی کشور باشند. وی با اشاره به طرح کلان زیردریایی توریستی گفت: با توجه به اینکه زیردریایی‌های توریستی، از طرح‌های کلان ملی کمک شایانی به حوزه گردشگری دریایی دارد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی به حمایت از آن پرداخته‌اند. سیف گفت: اجرای طرح‌های کلان از یک سو با مشارکت دادن محققان و پژوهشگران و از سوی دیگر بهره‌گیری از توانمندی‌های دستگاه‌های اجرایی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در کاهش شکاف علمی و فناوری کشور نقش حیاتی ایفاء کنند.



  کد خبر : 1271
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :